STYR(K) DIT BLODSUKKER

Vil du opnå et stabilt energiniveau dagen igennem, skal du have styr på dit blodsukker. Et stabilt blodsukker er også vigtigt i forhold til, at du ønsker at holde vægten eller tabe dig. Et stabilt blodsukker er vigtig for at skabe en krop i balance og holde sygdomme væk.

Blodsukker handler om, hvor meget sukker eller rettere sagt sukkerstoffer, du har i blodet. Når du bla. indtager sukker, brød og andre kulhydrater nedbrydes din mad til sukkestoffer, som føres ud i blodet. Hvis din insulin produktion ikke får ført disse sukkerstoffer ind i dine celler, vil du have for meget sukker i blodet og du bla. opleve en vægtøgning.

Det er helt naturligt, at dit blodsukker kører op og ned dagen i gennem. For at holde det stabilt skal du indtage mad med jævne mellemrum. Du skal ca. indtage mad hver 3. time dagen igennem og mest om morgenen og til og med frokost, idet du i dette tidsum forbrænder mest.

Dine måltider dagen igennem skal gerne være som 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Det er ikke en skrøne, at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen. Det er det!

Vi kender godt symptomerne på et lavt og højt blodsukker. Jeg tror, at vi alle har prøvet, at opleve et lavt blodsukker, hvor hænderne kan begynde at ryste. Vi har svært ved at koncentrere os og svært ved at holde fokus. Vi bliver irritable og blodsukkeret har derfor stor indvirkning på vores trivsel. Ved et højt blodsukker er vi ovenpå – måske lidt overgearet og tingene går i princippet alt for langsom. Dette skaber andre problematikker. Vores børn oplever de samme symptomer ved et lavt samt højt blodsukker som os. Den såkaldte ulvetime omhandler måske både børn og voksne….???

Begynd dagen med et godt måltid mad – husk at få lidt af hvert – altså både proteiner, kulhydrater, frugt/grønt og ikke mindst de sunde fedtstoffer. Det her er grunden til, at du i hverdagen skal indtage masser af nødder og mandler. De sunde fedtstoffer findes bla. også i avokado, blødkogt æg og gode olier.

De sunde fedtstoffer holder blodsukkeret i ro, giver god mæthed og medfører en dejlig ro til kroppen. Derudover øger de kroppens forbrænding og skaber grundlag for vægttab.

Følg med på bloggen – der kommer meget mere omkring de sunde fedtstoffer og hvordan du sammensætter maden bedst muligt i forhold til at styre eller styrke dit blodsukker!

Ses vi?

Mange smil

Heidi Foldager

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.